Centrul Național de Conservare și Promovare a Patrimoniului Cultural Imaterial

Zonele ornamentale ale cămășii tradiționale bărbătești

Ca rezultat al procesului de atestare a formațiilor artistice de amatori (ansambluri folclorice, orchestre de muzică și dans, tarafuri etc), organizat de Ministerul Culturii al Republicii Moldova, CNCPPCI și autoritățile publice locale, specialiștii Centrului Național de Conservare și Promovare a Patrimoniului Cultural Imaterial au oferit consultații despre repertoriu, autenticitate și ținuta vestimentară a participantilor.

405834932_296061133403781_8480470114220052013_n.jpg

Una dintre cele mai frecvente omisiuni în cazul costumului popular ținea de cămășile bărbătești care nu întrau în tiparele unei cămăși tradiționale românești deoarece plasarea ornamentelor era greșită, croiul era unul modern și cromatica străină zonei etnografice dintre Prut și Nistru. Funcția principală a ornamentelor plasate pe haine, din cele mai vechi timpuri, a fost una de protecție contra celor rele (boală, ghinion, deochi, moarte). Aceste simboluri primordiale erau plasate obligatoriu pe „deschisăturile” cămășii -  gura/gulerul, josul mânecii, partea inferioară a poalelor. În cazul cămășii bărbătești ornamentele protective se coseau și pe umeri în forma a două benzi verticale. Aceste izvoade pe umeri erau numite de străbuni „stâlpii casei” și păzeau umerii bărbatului care ține familia și gospodăria. „Stâlpii casei” pot fi echivalate cu altițele din cămășile femeiești, având aceeași încărcătură simbolică și funcție de apărare. În cazul în care ornamentele sunt plasate greșit sau lipsesc, omul, care poartă această cămașă este vulnerabil în fața unei lupte dintre bine și rău, pe care strămoșii noștri încercau să o învingă cu ajutorul acestor semne și simboluri. Lățimea benzii ornamentale demonstra sobrietatea și modestia bărbatului și era de aproximativ 3 cm.

Multe dintre cămășile bărbătești purtate de participanții la atestare proveneau din tradiția ucraineană sau, și mai grav, erau modele modernizate ale așa numitului „costum scenic” din perioada sovietică.

Procesul de monitorizare a activităţii formaţiilor artistice de amatori este unul prioritar pentru CNCPPCI Chișinău şi, prin urmare, îndemnăm societatea civilă, meşterii populari, reprezentanţii autorităţilor publice locale şi purtătorii de patrimoniu cultural imaterial să propmoveze costumul popular înscris exclusiv în tiparele sale tradiţionale.

405761544_296060946737133_8979727050890109816_n.jpg